تشخیص قدرت کمپرسور یخچال چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص قدرت موتور یخچال

تشخیص قدرت کمپرسور یخچال و محاسبه آن موضوع مهمی است که به ما در انتخاب و خرید بهتر کمک می کند.

عوامل متعددی بر قدرت موتور یخچال تأثیر دارد. شناخت دقیق از جزئیات موتور (کمپرسور) به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز آسیب یا مشکل در موتور یخچال، تصمیم‌گیری بهتری برای تعمیر آن داشته باشید.

قدرت موتور یخچال با واحد اسب بخار اندازه‌گیری می‌شود و توان الکتریکی آن با وات محاسبه می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است نیاز داشته باشید قدرت کمپرسور یخچال را از اسب بخار به وات تبدیل کنید تا در عملیات تعمیر و اصلاح بهتر تصمیم بگیرید. برای این کار، کافی است قدرت کمپرسور را در عدد 736 ضرب کنید تا قدرت الکتریکی آن به وات محاسبه شود. در این مقاله، به روش‌های مختلف محاسبه و خواندن قدرت موتور یخچال، انواع آن، توان کمپرسور یخچال خانگی، جدول قدرت موتور یخچال، و انواع مختلف قدرت موتور یخچال پرداخته‌ایم.

 

انواع قدرت موتور یخچال

قدرت موتور یخچال به دو صورت قدرت مکانیکی و الکتریکی مشخص می‌شود.

قدرت الکتریکی موتور یخچال مربوط به ظرفیت اسمی موتور است و قدرت مکانیکی که بر حسب اسب بخار مشخص می‌شود، به ظرفیت و کاربرد واقعی موتور یخچال بازمی‌گردد.

قدرت‌های مختلف کمپرسور یخچال نشان‌دهنده ظرفیت و توانایی دستگاه می‌باشند. این تفاوت در قدرت‌ها به علت میزان سیم‌پیچی موتور نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، قدرت موتور یخچال‌های کوچک با نمونه‌های صنعتی و خانگی کاملاً متفاوت است و دلیل این تفاوت ظرفیت متفاوت این دستگاه‌ها می‌باشد.

کمپرسور

طریقه خواندن قدرت موتور یخچال

طریقه خواندن قدرت موتور یخچال بر اساس واحدی که برای آن در نظر گرفته شده است می‌باشد.

تولیدکننده می‌تواند این اعداد را بر اساس اسب بخار یا وات مشخص کند.

شرکت‌های تولیدکننده کمپرسورهای یخچال با توجه به استانداردهایی که در اختیار دارند، مشخصات فنی موتور یخچال را ارائه می‌دهند. این مشخصات ممکن است به صورت اسب بخار یا وات ارائه شود که قابل تبدیل به یکدیگر می‌باشند. همچنین برخی از کمپرسورها با برچسب‌های متفاوتی مشخص می‌شوند که هر کدام از رنگ‌ها نشان دهنده میزان مجاز ولتاژ ورودی به آن می‌باشد.

 

توان موتور یخچال خانگی

طراحی یخچال‌ها بر اساس کاربرد آنها اندکی متفاوت می‌باشد و این تفاوت بیشتر در بخش توان و قدرت کمپرسور یخچال مشاهده می‌شود. یخچال‌های خانگی به دلیل نوع کاربرد توان کمتری نسبت به نمونه‌های صنعتی دارند. توان موتور یخچال خانگی به تناسب مقدار کاری که در واحد زمان قرار است انجام دهد تعیین می‌شود.

اگر به کمپرسورهای یخچالها توجه کنید، از روی اندازه آنها نیز می‌توانید به توان آن پی ببرید. طول سیم‌پیچ‌های یخچال خانگی و همچنین اندازه سیلندر و پیستون آن کوچکتر می‌باشد. توان موتور یخچال خانگی حدود 6.1 تا 3.1 وات می‌باشد.

جدول قدرت موتور یخچال

به دلیل تنوع گسترده انواع یخچال‌ها، شاهد نمونه‌های متفاوتی از قدرت کمپرسور یخچال نیز می‌باشیم. دلیل این تفاوت اندازه، کاربرد و طراحی یخچال‌ها است. به طور کلی، قدرت کمپرسور یخچال از نظر الکتریکی بر اساس وات اندازه‌گیری می‌شود.

با توجه به نوع یخچال، جدولی برای قدرت کمپرسور بر اساس یکی از دو واحد اسب بخار یا وات وجود دارد. قدرت کمپرسور یخچال به طور کلی شامل چهار تقسیم‌بندی زیر می‌شود:

– 1/8 HP

– 1/6 HP

– 1/5 HP

– 1/4 HP

تنها تفاوت این توان‌ها در یخچال‌های متفاوت شماره سریال تولید کننده آن می‌باشد.

 

جهت خرید یا ثبت سفارش کمپرسور(موتور) یخچال از شرکت سامیاپارس، می توانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

44173962 021

تست قدرت موتور یخچال

تست موتور یخچال زمانی اهمیت پیدا می‌کند که نیاز به تشخیص دقیق عیب و مشکل در دستگاه داریم.

برای تست قدرت کمپرسور یخچال باید توان آن را در زمان فعالیت مورد بررسی قرار دهیم. روش‌های مختلفی برای تست قدرت موتور وجود دارد که عبارتند از:

  1. تست توسط آمپرمتر: در این روش، در زمان خاموشی یخچال، مقاومت دو سر سیم کمپرسور بررسی می‌شود و عدد حاصل، سلامت و توانایی موتور را نشان می‌دهد.
  2. تست جریان قدرت کمپرسور یخچال: جریان عبوری از موتور یخچال باید حدود یک آمپر باشد.
  3. تست مستقیم: در این روش، موتور یخچال به طور مستقیم تست می‌شود.

 

نحوه تشخیص توان موتور یخچال

مشخصات فنی موتور یخچال روی برچسب فنی آن نوشته شده است. توان الکتریکی موتور بر حسب وات و توان مکانیکی آن بر حسب اسب بخار است.

با بررسی مشخصاتی که روی موتور حک شده است، می‌توانید توان موتور را تشخیص دهید. قدرت کمپرسور در یخچال‌های متفاوت به دلیل ظرفیت متفاوتی که بر اساس آن طراحی شده اند، فرق می‌کند که همه این موارد در مشخصات فنی کد یخچال قابل تشخیص می‌باشد. در برخی استانداردهای تولید کمپرسور، آنها را با کد مشخص می‌کنند که هر کدام از کدها مشخصات فنی یک کمپرسور را نشان می‌دهد.

چگونه قدرت موتور یخچال را بدانیم؟

برای به دست آوردن قدرت کمپرسور یخچال، کافی است اطلاعات فنی آن را از روی کمپرسور مشاهده نمایید. این مشخصات از طرف شرکت تولیدکننده روی کمپرسور قرار داده می‌شود تا در صورت بروز مشکل و یا نیاز به تعویض این بخش با اطلاع از کلیه مشخصات موتور بتوانیم تعمیرات را انجام دهیم. این مشخصات شامل تمام اطلاعات فنی یخچال از جمله قدرت و توان موتور، نوع موتور، ظرفیت، حجم روغن و مدل آن می‌باشد. توجه داشته باشید که با مشاهده برچسب فنی کمپرسور، قدرت کمپرسور یخچال قابل تشخیص است.

 

جهت خرید یا ثبت سفارش کمپرسور(موتور) یخچال از شرکت سامیاپارس، می توانید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.

44173962 021

 

قدرت کمپرسور یخچال بر حسب وات

همانطور که گفته شد، قدرت الکتریکی کمپرسور یخچال بر اساس واحد وات شناسایی می‌شود. اما گاهی اوقات اعدادی بر حسب اسب بخار بر روی کمپرسور و موتور یخچال می‌باشیم. این اعداد در واقع توان و قدرت مکانیکی یخچال را نشان می‌دهند.

بر اساس جدول استانداردی که برای قدرت کمپرسور یخچال وجود دارد، قدرت کمپرسور یخچال بر حسب وات به صورت زیر بیان می‌شود:

  • 36 وات
  • 552 وات
  • 368 وات
  • 245 وات
  • 184 وات
  • 147 وات
  • 123 وات
  • 92 وات
  • 74 وات

 

❓❔ سوالات متداول کاربران

 

قدرت مکانیکی یخچال چیست و چگونه می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد؟

قدرت مکانیکی یخچال، توانایی موتور (کمپرسور) در ایجاد فشار و فرآوری گاز را نشان می‌دهد. برای اندازه‌گیری آن می‌توانید به واحد اسب بخار مراجعه کنید.

 

چگونه می‌توان توان الکتریکی موتور یخچال را محاسبه کرد؟

توان الکتریکی موتور یخچال به واحد وات اندازه‌گیری می‌شود. برای محاسبه توان الکتریکی کمپرسور، می‌توانید اسب بخار را در عدد 736 ضرب کنید.

 

تفاوت بین قدرت موتور یخچال‌های خانگی و صنعتی چیست؟

تفاوت اصلی بین قدرت موتور یخچال‌های خانگی و صنعتی در ظرفیت و توان آن‌ها است. یخچال‌های صنعتی دارای ظرفیت و توان بیشتری برای مصارف تجاری و صنعتی هستند.

 

چگونه می‌توان توان موتور یخچال خانگی را تعیین کرد؟

توان موتور یخچال خانگی به تناسب مقدار کاری که در واحد زمان قرار است انجام دهد تعیین می‌شود. می‌توانید از اندازه‌گیری طول سیم‌پیچ‌ها و اندازه سیلندر و پیستون موتور استفاده کنید.

 

چگونه می‌توان تست قدرت موتور یخچال را انجام داد؟

تست قدرت موتور یخچال زمانی اهمیت دارد که نیاز به تشخیص دقیق عیب و ایراد دستگاه دارید. از روش‌هایی مانند تست توسط آمپرمتر، تست جریان قدرت کمپرسور یخچال و تست مستقیم موتور می‌توانید استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *